Kärlek, kor och karaoke – Tjechov på svensk sommarfest
Det är sommaren 2025. På en gård ute på landet samlas vänner och familj för att grilla, festa, sjunga karaoke och spela spel. Alla är förälskade i någon som inte är förälskad tillbaka och alla längtar de efter något mer i livet. Generationer försöker mötas och förstå varandra. Mitt bland kor och höns uppstår ett storslaget kaos.
Vi möter bland andra den unge performancekonstnären som vill bli erkänd till varje pris och hans livs kärlek. Vi möter också konstnärens mamma, teaterdivan, och hennes älskare den kände författaren. Hur långt är dessa människor beredda att gå för kärleken, karriären och drömmarna?
Yana Ross står för en samtida bearbetning och regi när hon skruvar till humorn och dråpligheten i Anton Tjechovs älskade pjäs och ger oss en sensuell, kaxig och rolig föreställning i nära samarbete med ensemblen. Om konstnärlig frihet, självcensur och hyckleri i ett alltmer begränsande samhällsklimat.
Yana Ross, som har hela världen som arbetsplats, är något av en Tjechovspecialist och har bland annat satt upp hyllade Tre systrar på Lithuanian National Drama Theater i Vilnius, Morbror Vanja på Uppsala Stadsteater och Måsen på Reykjavík Stadsteater. Under 2026 regisserar Yana Ross såväl Måsen på Deutsches SchauspielHaus Hamburg som Onkel Vanja på Det Kongelige Teater i Köpenhamn.
På Göteborgs Stadsteater regisserade Yana Ross nyligen skål för livet (2024-2025) och tidigare Ett dockhem (2018). Sedan 2022 är hon husregissör på Berliner Ensemble, senaste verket var uppmärksammade Min kamp efter Karl Ove Knausgårds roman.
Foto: Mats Bäcker
Eftersnack: Stanna kvar i salongen den 11 november på eftersnack med ensemblen! Samtalet börjar cirka tio minuter efter föreställningens slut och pågår under 30-40 minuter.
Jag tror att varje person upplever Tjechov på sitt sätt. När jag fyllde 40 blev hans pjäser plötsligt kristallklara. Så brutala, relevanta och så nödvändiga med liknande karaktärer, teman, bekymmer och frustrationer. Det är oerhört spännande att arbeta med en så tät och sammanlänkad dramatik. Det är därför jag inte kan sluta.
Fritt efter Anton Tjechov i översättning av Lars Kleberg Bearbetning och regi Yana Ross Skådespelare Yngve Dahlberg, Vincent Grahl, Johan Gry, Stephanie Hayes, Emil Ljungestig, Victoria Olmarker, Nora Sadayo, Robin Stegmar, Emelie Strömberg Scenografi Zane Philström Kostymdesign Frida Fredriksson Maskdesign Gunilla Bjerthin Ljusdesign Max Mitle Videodesign Yana Ross Musik och ljuddesign Jonas Redig Koreografi Mia Hellberg Dramaturg Sisela Lindblom
Här kan du äta en trerättersmiddag, en mindre matbit eller ta ett glas i baren, oavsett om du ska se en föreställning eller inte!
Restaurang Tiljans meny och öppettiderKoreografen Mia Hellberg berättar om samarbetet med skådespelarna, dansens roll i föreställningen och allt roligt som kan hända när man repeterar med kor.
Läs intervjun här