"Jag hoppas att publiken kommer känna sig berörd och kan relatera"

Hur gestaltar man ett relationsdrama i rörelse? Mia Hellberg, koreograf i Måsen, berättar om samarbetet med skådespelarna, dansens roll i föreställningen och allt roligt som kan hända när man repeterar med kor.

Mia Hellberg är frilansande koreograf och dansare med bas i Stockholm och Göteborg. Hon är utbildad vid bland annat Broadway Dance Center i New York. Som koreograf har hon skapat en rad olika föreställningar, senast Väntrummet (2024) tillsammans med Marco Wihlborg, som spelades runt om i Västra Götaland. På tv har hon synts som dansare i bland annat Masked Singer och Melodifestivalen. Hon har tidigare koreograferat Ett dockhem (2018) och skål för livet (2024–2025) på Göteborgs Stadsteater. Nu är hon tillbaka som koreograf i Måsen, i regi av Yana Ross. Premiär den 24 oktober på Stora Scen.

Hur ser ditt arbete ut med skådespelarna? Kommer det att bli någon dans, eller är det mest rörelse?

– Just nu är vi i ett utforskande skede, men det lutar åt att det kommer att bli en del koreografi, bland annat lite folkdans i och med midsommartemat. Annars jobbar vi en del med abstrakta rörelser. Vi försöker hitta det fysiska uttrycket för att få fram känslor utan att använda ord.

Hur får man fram känslor i rörelse?

– Vi arbetar mycket två och två med skådespelarna, och gärna med karaktärer som har en relation i pjäsen – så de lär känna varandra rörelsemässigt. Till exempel kan en uppgift vara att utforska gestaltandet av känslor med olika teknik- och rörelsekvaliteter såsom motstånd, tyngd eller tvärtom mycket luft mellan kroppsdelarna.

vi försöker hitta visuellt fina bilder som publiken kan vila ögonen på

Du gjorde också koreografi i skål för livet. Hur skiljer sig denna produktion rörelsemässigt?

Måsen är något annat. skål för livet var mer abstrakt. Jag såg skådespelarna som avatarer och tog inspiration från datorspelet The Sims. I Måsen utforskar vi fler koreografiska delar, och vi försöker hitta visuellt fina bilder som publiken kan vila ögonen på.

Vad vill du att publiken ska känna?

– Jag hoppas att publiken kommer känna sig berörd och kan relatera. Jag tänker särskilt på situationer som exempelvis ett midsommarfirande. Där är det mycket folk, kanske släkt, och någons partner man inte gillar, eller som man är olyckligt förälskad i… Den stämningen vill vi fånga. Eftersom det utspelar sig på svenska landsbygden har vi också kor i föreställningen, och olika sekvenser med dem. Jag tror att publiken antingen kommer älska det, eller undra vad som händer. Förhoppningsvis leder det till skratt.

En gång flög det ut en snus under en repetition

Har det hänt något knasigt under en repetition?

– Ja, mycket knas är kopplat till korna och deras läten. En gång flög det ut en snus under en repetition. Ibland blir man också självmedveten och börjar analysera vad man gör och då uppstår många roliga situationer. Tur att vi har högt i tak och skrattar mycket.

Vad är det bästa med att jobba med Måsen?

– Ett härligt gäng, att jag och Yana Ross fungerar så bra ihop – och självklart korna!

Måsen har premiär 24 oktober på Stora Scen. Läs mer om föreställningen och köp biljett här.