Aina Florin

Visa alla artiklar av Aina Florin

Aleksander Motturi

Aleksander Motturi driver Clandestino Institut och tidskriften Glänta i Göteborg. Han är översättare, dramatiker och författare och kom 2011 ut med romanen Svindlarprästen som baserar sig på hans pappas liv. Till programmet till pjäsen Det intelligenta homots guide till kapitalism och socialism, med en nyckel till skriften på Göteborgs Stadsteater skrev Aleksander en kommentar till pjäsen utifrån anklagelserna mot Kushner som antisemit. Den texten publicerar vi också nu i Teaterrummet.

Visa alla artiklar av Aleksander Motturi

America Vera-Zavala

America Vera-Zavala är dramatiker, författare och debattör. I början av 2000-talet blev hon känd som politisk aktivist inom rörelsen för global rättvisa och en av grundarna av den svenska grenen av organisationen Attac. År 2005 tillfrågades hon av Lars Norén om att medverka i hans projekt Den polske rörmokaren. Det resulterade i hennes debut som dramatiker, med pjäsen Concha tu madre (2006) som diskuterar papperslösa arbetares situation i Europa. Bland andra pjäser kan nämnas Etnoporr, Riksteatern och Teater Tribunalen (2008) samt Gangs of Gothenburg, Backateatern (2009). För Teaterrummet har hon nu skrivit texten Jag studsar mellan andras dåliga fiktion och min drömda verklighet.

Visa alla artiklar av America Vera-Zavala

Anna Håkansson

Visa alla artiklar av Anna Håkansson

Anna Odell

Anna Odell är konstnär, filmregissör. År 2009 väckte hennes examensarbete på Konstfack en storm av känslor då hon spelade psykotisk på Liljeholmsbron i Stockholm och blev förd till St Görans sjukhus. Händelsen polisanmäldes av chefen för psykakutavdelning och kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth uttalade sig kritiskt om konstprojektet. 2013 regidebuterade Anna Odell med filmen Återträffen, som premiärvisades på Filmfestivalen i Venedig där den tilldelades pris för bästa debutfilm. TextenJag tog med mig min dåtid in i vår nutid publicerades första gången i programmet till Klaras resa av Mirja Unge, som spelades på Göteborgs Stadsteater hösten 2010.

Visa alla artiklar av Anna Odell

Anna Sofia Rossholm

Anna Sofia Rossholm är lektor i filmvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hon utkommer hösten 2016 med boken Ingmar Bergman och den lekfulla skriften på Makadam förlag, som undersöker Ingmar Bergmans arbetsböcker och skaparprocesser. Hon disputerade vid Stockholms Universitet med sin avhandling Reproducing Languages, Translating Bodies. Hennes artiklar har publicerats i flera svenska och internationella tidsskrifter och antologier.

Visa alla artiklar av Anna Sofia Rossholm

Annah Björk

Visa alla artiklar av Annah Björk

Anneli Jordahl

Anneli Jordahl är författare och litteraturkritiker. Hennes senaste roman Augustenbad en sommar kom ut 2011. Hon föreläser även i klass- och genusfrågor, svensk samtidsprosa och arbetarlitteratur. I den uppmärksammade Klass – är du fin nog från 2003 reder hon ut klassbegreppet i samtal med ett antal personer med olika förhållande till sin klasstillhörighet. Anneli Jordahls text om Överklasskvinnan i fiktionen finns också med i programbladet när monologen Pussy av Åsa Lantz spelas på Göteborgs Stadsteater.

Visa alla artiklar av Anneli Jordahl

Astrid Menasanch Tobieson

Visa alla artiklar av Astrid Menasanch Tobieson

Athena Farrokhzad

Visa alla artiklar av Athena Farrokhzad

Bengt Bratt

Visa alla artiklar av Bengt Bratt

Birgitta Johansson

doktorand i teatervetenskap vid Stockholms universitet.

Visa alla artiklar av Birgitta Johansson

Björn Sandmark

är författare, kulturskribent samt översättare. Han är sedan 2014 vd för Göteborgs Stadsteater och var innan dess chef för Göteborgs kulturförvaltning. I Teaterrummet presenterar han aktuella texter av scenkonstnärer, i översättning från tyska.

Visa alla artiklar av Björn Sandmark

Camilla Larsson

Visa alla artiklar av Camilla Larsson

Carl-Henning Wijkmark

Carl-Henning Wijkmark är författare, översättare och litteraturkritiker. Han debuterade 1972 med Jägarna på Karinhall och har sedan dess skrivit ett antal romaner och essäsamlingar. I sitt skapande har han ofta ett europeiskt perspektiv och han har varit bosatt i både Tyskland och Frankrike. Han har tilldelats Samfundet De Nios Särskilda pris och 2007 vann han Augustpriset för sin roman Stundande natten. Teaterrummet bad honom ge sin bild av Henrik Ibsens drama Hedda Gabler, inför uppsättningen på Göteborgs Stadsteater hösten 2015, i regi av Emil Graffman. Den starkes tragedi.

Visa alla artiklar av Carl-Henning Wijkmark

Carolina Frände

Carolina Frände är utbildad regissör vid Dramatiska Institutet 1996-99. Hon har bland annat verkat som konstnärlig ledare för Unga Riks och prorektor för Teaterhögskolan i Stockholm och regisserat på flera av landets teatrar. År 2009 startade Frände upp Stockholms Stadsteaters scen för barn och unga i Skärholmen och hon har sedan dess varit dess konstnärliga ledare. Scenen har idag namnet Skärholmen Kulturhuset Stadsteatern. Frände skriver utifrån ordet Kvalitet i Teaterrummets serie Kulturpolitisk katekes för teaterarbetare.

Visa alla artiklar av Carolina Frände

Ebba Petrén och Gabriel Widing

Ebba Petrén och Gabriel Widingär medlemmar i scenkollektivet Nyxxx som jobbar för att sätta publiken i verkens centrum. Ebba studerar vid Masterprogrammet i regi vid Teaterhögskolan i Malmö där hon undersöker just publikens deltagande. Gabriel var som medlem i kulturkollektivet Interacting Arts medförfattare till boken Deltagarkultur och är också kulturteoretiker och spelutvecklare, intresserad av att sammanföra konst, lek och spel. Vi var nyfikna på deras erfarenheter av att förändra relationen mellan objekt och subjekt i Teaterrummet och hur det praktiskt kan ske. I Teaterrummet skriver de en text som till stor del utgår från deras arbete med Drömdykarna på Unga Dramaten 2013.

Visa alla artiklar av Ebba Petrén och Gabriel Widing

Erik Andersson

Erik Andersson översatte Tolkiens stora triologi om Ringen och har också skrivit en rad romaner. Han har i flera sammanhang dryftat översättarrollen, tillexempel i boken Översättarens anmärkningar från 2007 och inte minst i Dag ut och dag in med en dag i Dublin från 2012 där han berättar om sitt långa arbete med att översätta Ulysses. Vi bad Erik skriva en text om klassiker och fick tillbaka ett skådespel: En Klassiker

Visa alla artiklar av Erik Andersson

Gertrud Larsson

Frilansande dramatiker regissör och komiker. Aktuell tillsammans med Åsa Asptjärn och satirserien Utkantssverige (Sveriges Radio Drama).

Visa alla artiklar av Gertrud Larsson

Gugge Sandström

Gugge Sandström har under lång tid verkat som chef inom scenkonsten vid flera stora institutioner. Under 14 år var han chef för Folkteatern i Göteborg, tidigare var han teaterchef för Älvsborgsteatern, Borås stadsteater, vice teaterchef, planeringschef på Göteborgs Stadsteater, samt prefekt på Teater- och Operahögskolan i Göteborg. Senaste långa uppdraget Sandström hade var som chef för Dalateatern. I november 2013 blev han uppmärksammad när Borås Kulturförvaltning och Kulturnämnd beslöt att stoppa hans tilltänkta uppdrag som tillförordnad teaterchef för Borås Stadsteater efter att han uttalat sig kritiskt om organiseringen av teatern i en intervju i Borås Tidning. I Teaterrummet skriver han i serien Kulturpolitisk katekes för teaterarbetare om begreppet ”armslängds avstånd”.

Visa alla artiklar av Gugge Sandström

Henric Holmberg

Henric Holmberg är skådespelare på Göteborgs Stadsteater. Han är också regissör, författare, dramatiker och föreläsare vid teaterhögskolor och universitet. 2001 kom den uppskattade romanen En sorts skådespelare, enligt baksidestexten ”en engagerande blandning av pamflett och självbiografi”. Våren 2013 spelar Henric rollen som Gus Marcantoni i Det intelligenta homots guide till socialism och kapitalism med en nyckel till skriften. I arbetet med sin rolltolkning fick han mejlkontakt med signaturen Mats, en person med stora kunskaper om den amerikanska fackrörelsen. Denna mejlkontakten går att läsa i Teaterrummet.

Visa alla artiklar av Henric Holmberg

Hynek Pallas

Hynek Pallas är kritiker på Svenska Dagbladet och skriver även regelbundet för publikationer som Hufvudstadsbladet och bloggen Tvdags.se.

Visa alla artiklar av Hynek Pallas

Hynek Pallas

Hynek Pallas är frilansande journalist och kritiker med uppdrag för bland andra Svenska Dagbladet och Hufvudstadsbladet. Skriver även på film- och tv-bloggarna Weird Science, tvdags.se samt på andra platser. Pallas är fil dr i filmvetenskap vid Stockholms universitet, disputerade hösten 2011 med avhandlingen "Vithet i svensk spelfilm 1989-2010" (Filmkonst, 2011). För Teaterrummet skriver han om skillnader mellan teaterkritik och filmkritik och om hur kritikens form skulle kunna förändras: Tankar om kritik 2014

Visa alla artiklar av Hynek Pallas

Håkan Lindgren

Visa alla artiklar av Håkan Lindgren

Håkan Westesson

Visa alla artiklar av Håkan Westesson

Joakim Lindberg

Joakim Lindberg är utbildad skådespelare vid Teaterhögskolan i Göteborg. Han har tidigare jobbat på Oktoberteatern i Södertälje. Under sista terminen på Teaterhögskolan började han undersöka det hemsnickrade ämnet »att finna inspiration och skådespelarverktyg på andra håll än från traditionell skådespelarteknik». Just nu forskar han vidare i ämnet på egen hand i Sydkorea, landet där allting började.

Visa alla artiklar av Joakim Lindberg

Jörgen Svensson

Jörgen Svensson är konstnär och bosatt i Göteborg. År 1996-2002 var han professor på Konsthögskolan Valand i Göteborg och 2002-2006 var han professor vid Konstakademien Trondheim, Norge. Han fungerade också 1995 som rådgivare åt dåvarande kulturminister   Margot Wallström. Han arbetar ofta med längre projektbaserade verk i en social och politisk kontext. Ett av de mer uppmärksammade projekten handlar om uppdraget som rådgivare till kulturministern som han förhöll sig till som ett konstprojekt. Svensson har också skrivit Radioteater för Sveriges Radio. Vi bad Jörgen Svensson att skriva i serien Kulturpolitisk katekes för teaterarbetare om ordet Kulturbyråkrat

Visa alla artiklar av Jörgen Svensson

Karlheinz Braun

Visa alla artiklar av Karlheinz Braun

Marc Mathiesen

Visa alla artiklar av Marc Mathiesen

Marit Kapla

Marit Kapla är kulturjournalist med ett förflutet på SVT´s kulturprogram Filmkrönikan och - inte minst - som konstnärlig ledare för Göteborg Film Festival mellan åren 2007-2014. På filmfestivalen tog hon tjuren vid hornen och besökte själv samtliga visningar av Ingmar Bergmans samlade filmverk vid ett retrospektiv i samband med Bergmans bortgång 2008. Marit Kapla har även suttit i juryn för sektionen Un certain regard vid filmfestivalen i Cannes.
Dessutom har vi fått möjligheten att dyka ner i hennes dagböcker i tidskriften Ord&Bilds temanummer om 80-talet (
2015 nr 4). På Teaterrummet får vi möjlighet att följa med henne då hon tillsammans med sin dotter besöker biografen för att titta på teater: Det nya teaterrummet!

Visa alla artiklar av Marit Kapla

Mely Kiyak

Mely Kiyak är författare, frilansande journalist och dramatiker i Berlin. Hon skriver för tidningar som Die Zeit, Die Welt och taz. Hon medverkar regelbundet med en egen kolumn på Maxim-Gorki-Theaters hemsida: http://kolumne.gorki.de/

Visa alla artiklar av Mely Kiyak

Mikael van Reis

Mikael van Reis är kritiker och var anställd på Göteborgs-Postens kulturredaktion under 25 år. Han skrev 1997 en avhandling om Lars Noréns första tjugo år som författare – Det slutna rummet. Han har även författat efterskriften till De döda pjäserna (1995) och till Terminal (1914) och senast programmen till Noréns 3.31.93 på Stockholms Stadsteater (2014) och till Stilla liv (2017) på Dramaten. 2015 utgav han den omfattande studien Den siste poeten. En essä om Paul Celans aska.

Visa alla artiklar av Mikael van Reis

Milo Rau

Visa alla artiklar av Milo Rau

Mirja Unge

Visa alla artiklar av Mirja Unge

Mirja Unge

Mirja Unge är författare och dramatiker som blivit känd för sin säregna berättarstil och har med den en helt egen plats i den svenska litteraturen. Hon debuterade 1998 med romanen Det var ur munnarna orden kom och har sedan dess gett ut ytterligare två romaner och en novellsamling. År 2005 debuterade hon som dramatiker med pjäsen Var är alla? som turnerade med Riksteatern. På Göteborgs Stadsteater har hon medverkat som dramatiker till pjäsen Klaras resa. I Teaterrummet skriver hon En dramatikers dagbok under några dagar i arbetet med pjäsen Johanna som spelas hösten 2014 på Dramaten i regi av Jenny Andreasson.

Visa alla artiklar av Mirja Unge

Moa Matthis

Moa Matthis är kritiker, författare och forskare. Hon har varit en återkommande skribent i bl a Dagens Nyheter och medverkat i ett flertal antologier på temat feminism och postkolonialism. 2010 kom biografin om Maria Eleonora – drottningen som sa nej. I våras skrev hon en uppmärksammad essä om Shakespeare och kolonialismen - Det vita vansinnet (Arena 2013) http://www.dagensarena.se/magasinetarena/moa-matthis-det-vita-vansinnet/ som fick Teaterrummet att längta efter mer.

Visa alla artiklar av Moa Matthis

Måns Clausen

Måns Clausen är skådespelare utbildad på Teaterhögskolan i Malmö. Han ingår i Dalateaterns fasta ensemble och har varit med i en rad uppsättningar. Bland annat Shakespeares Othello i samarbete med Riksteatern 2011. I Teaterrummet skriver han personligt om sin medverkan i Strindbergsklassikern Hemsöborna: Att spela Allan i Hemsöborna

Visa alla artiklar av Måns Clausen

Nicolas Stemann

Nicolas Stemann är en av Tysklands främsta regissörer. Han har arbetat på teatrar i hela Tyskland och Schweiz. Mellan 2004 och 2007 var han engagerad vid Burgtheater i Wien. Han har även arbetat med dans i Cartagena i Columbia och på senare år på Thalia Theater i Hamburg och Deutsches Theater i Berlin. Sedan 2002 arbetar han tillsammans med Elfriede Jelinek och regisserade bl.a. den första uppsättningen av De skyddsbehövande 2014. Spelåret 2015-2016 arbetar han på Münchner Kammerspiele.

Visa alla artiklar av Nicolas Stemann

Nils Gredeby

Nils Gredeby är dramaturg, dramatiker och översättare. Hans långa samarbete med regissören Suzanne Osten och Unga Klara har resulterat i föreställningar som Affären Danton, Pyret, Det allra viktigaste och Besvärliga människor. Han har också skrivit filmmanus till Besvärliga människor och till filmen Bengbulan (i samarbete med Osten). Nils har översatt Tony Kushners pjäs Det intelligenta homots guide till socialism och kapitalism med en nyckel till skriften som under våren spelats på Göteborgs Stadsteaters stora scen. I programmet publicerades en mejlväxling mellan honom och pjäsens dramaturg Sisela Lindblom: Ska vi mejla lite om IHo?

Visa alla artiklar av Nils Gredeby

Richard Turpin

Richard Turpin är skådespelare, regissör och dramatiker. Han är en av Teater Tribunalens grundare 1995 och har varit verksam där i olika funktioner, senast som skådespelare och dramatiker i Jan Schaman – Färdigflabbat! Han har regisserat på bl a Dramaten, Betty Nansen Teatret i Köpenhamn, Strindbergs Intima teater, Radioteatern, och Teater Tribunalen. 2003 fick han Thaliapriset. På Göteborgs Stadsteater var han senast aktuell i rollen som Robespierre i Affären Danton, men under hösten 2012 regisserade han också Mittens rike (2012) en föreställning som tog sitt avstamp i frågan: Vad händer i en framtid där Göteborg är en provins till den ekonomiska supermakten Kina? Texten vi nu publicerar i Teaterrummet är hämtad ur Mittens rike.

Visa alla artiklar av Richard Turpin

Sisela Lindblom

Visa alla artiklar av Sisela Lindblom

Stig Hansén

Stig Hansén är författare och kulturjournalist. På verkslistan finns reportageböcker, thrillers, noveller, romaner, debattböcker och intervjuböcker. Han har också skrivit böcker om konsten att skriva och om reportageskrivande. Senast kom romanen Bobby Boy – om mannen i mig om Bob Dylan (2013) Hansén föreläser också om journalistik och är en ofta anlitad moderator. I Teaterrummet har vi bett Stig intervjua: Berit Gullberg, teaterförläggare, Suzanne Osten och Vicky von der Lancken

Visa alla artiklar av Stig Hansén

Stig Larsson

Stig Larsson är poet, dramatiker, romanförfattare, filmregissör samt kritiker. Han är utbildad regissör på Dramatiska institutet i Stockholm. År 1979 debuterade han som författare med romanen Autisterna, som blev mycket uppmärksammad och har sedan skrivet ett antal romaner, diktsamlingar, noveller samt dramatik. Hans pjäs VD är just nu (våren 2014) aktuell på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I serien Kulturpolitisk katekes för teaterarbetare skriver han text utifrån ordet Filantropi.

Visa alla artiklar av Stig Larsson

Suzanne Osten

Suzanne Osten är en dramatiker och regissör som 1975 startade upp Unga Klara vid Stockholms Stadsteater där hon sedan dess verkat som konstnärlig ledare. Med sin forskande och konstnärligt nyskapande verksamhet har hon gett svensk barnteater internationell ryktbarhet. Från det sena 70-talets uppsättning av Jösses Flickor, via ett 80-tal med föreställningar som Affären Danton, Hitlers Barndom, I lusthuset och fram till 2000 talets Babydrama har hon varit en betydande kraft inom svenskt teaterliv. Unga Klara fungerar idag som fri teatergrupp och Osten avslutar i år (2014) sitt konstnärliga ledarskap. Sedan 1995 är Osten professor vid nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola. I Teaterrummet skriver hon utifrån ordet institution i serien Kulturpolitisk katekes för teaterarbetare.

Visa alla artiklar av Suzanne Osten

Vanja Hermele

Vanja Hermele är genusvetare, journalist och författare. Hennes skönlitterära debut In som ett lamm, ut som en tigrinna kom 2012.. Innan dess har hon publicerat ett flertal vetenskapliga texter - initierade av kulturlivets olika branschorganisationer - utifrån ett genus- och mångfalds-perspektiv. I På spaning efter jämställdhet, (2008) och I väntan på vadå – Teaterförbundets guide till jämställdhet, (2007) har hon med hjälp av statistik och intervjuer granskat scenkonsten. Förutom sin verksamhet som skribent är hon också en ofta anlitad föreläsare. Teaterrummet bad henne gestalta något om klassikerbegreppet - tillbaka kom texten Efter HONOM.

Visa alla artiklar av Vanja Hermele

Vildana Aganovic´

Visa alla artiklar av Vildana Aganovic´

Ylva Lagercrantz Spindler

Visa alla artiklar av Ylva Lagercrantz Spindler