En dåres försvarstal

En vansinnig kvinnas bekännelse

Monologen En dåres försvarstal – en vansinnig kvinnas bekännelse är en sen men skarp replik från den frisinnade skådespelaren Siri von Essen till sin före detta man August Strindberg, som skrev den skandalösa och djupt laddade romanen En dåres försvarstal om deras passionerade och destruktiva äktenskap mellan 1877 och 1891.

I Strindbergs förord till romanen talar han om en bok han inte publicerar, ”en vansinnig kvinnas bekännelser”.

Detta blev vi intresserade av. Med Siris blick ser vi på denna skandal, och låter henne bemöta anklagelserna mot som riktats mot henne. Vi undersöker vem hon var och vilka vi är i förhållande till Henne. Bilden som framträdde förvånade oss mycket.

Hon verkar så fri och modig. Till exempel klädde hon sig till man, var med i Dramatens herrklubb, gick på horhus samt var väldigt sexuellt undersökande.

Hon och August hade ett jämlikhetskontrakt och hon var inte ensam. Det var en progressiv tid och hon befann sej i en kontext där andra kvinnor gjorde likadant. Varför vet vi inget om henne och andra kvinnor som levde så? Där börjar vår föreställning.

Vi tar avstamp i texter av bland andra Strindberg, Rimbaud, Jelinek, Lacan, Engels, Schopenhauer, Butler och Heidegger.

Spelas endast 7 och 8 februari 2019.

Bild ovan: Elisabeth Ohlson Wallin – Bearbetning: SIT
Bild till höger: Anders Thessing

Gästspel
7 och 8 februari
Scen
Studion
Längd
1 tim och 10 min utan paus.
Pris
120-260 kr

Av Bland andra August Strindberg Manus Anna Wallander, Therese Bergmann, Johan Melin Regi Therese Bergmann, Anna Wallander Skådespelare Anna Wallander Scenografi och kostym Sara Kander Mask Maria Reis Ljus Andreas Boonstra Ljud Henrik Eriksson Koreografi Ossi Niskala Musik Malin-My Nilsson, Tobbe Svedberg, Niko Röhlcke

Dåren August får äntligen svar på tal

Föreställningen är tät och intensiv. Anna Wallander agerar på topp ... det är lysande."

… var gång orden vecklas ut i spel blir det genialiskt.

Aftonbladet

Växlingarna mellan självkänsla och tillintetgjordhet fångar Wallander med en nästan manisk energi.

Helhjärtat engagemang från alla parter sammanfattar kvällen.

Aftonbladet

… en kraftfull och mycket laddad monolog av och med Anna Wallander.

I slutscenens oändliga bekännelse redogöra för hela hennes vidunderliga komplexitet som skapar ett feministiskt återtagande av berättelsen om oss

Siri blir en syster till Elfriede Jelinek, Marlene Haus¬hofer och Ingeborg Bachmann

Aftonbladet

Anna Wallander spelar med stor kraft ut Siris frustration, förtvivlan och schizofrena liv.

Här sällar sig Siri till de tidigare kvinnoporträtt som återupprättas på Strindbergs egen scen under Anna Petterssons ledning. Ett efter ett bänds fingrarna upp i geniets stora näve. Snart är det bara den öppna handen kvar.