Bakom kulisserna: möt Arturo Hernandez

Varje säsong strömmar publiken till Dagens Lunchteaters föreställningar. Konstnärliga ledaren Marie Delleskog ansvarar för innehållet men skulle inte klara sig utan sin inspicient och tekniker Arturo Hernandez. Under de 16 år han har hållit ställningarna har det totalt blivit 370 produktioner och 1850 föreställningar.

Arturo kom till Göteborgs Stadsteater hösten 1998, som scenarbetare Några år senare blev lunchteatern hans huvudsakliga arbetsuppgift.
– Till en början delade jag arbetet med en kollega men efter ett år eller så fick jag hela ansvaret. På den tiden var det Christel Körner som var konstnärlig ledare, säger Arturo.

Tar kontakt med skådespelare och artister
Att tekniskt ansvara för de många föreställningarna kräver sitt.
– När programmet är lagt börjar mitt arbete. Jag tar kontakt med alla skådespelare och artister och vi planerar tillsammans. En del är lugna för att det är Göteborgs Stadsteater, andra blir lite nervösa för att det känns stort. Då är det min uppgift att se till att de känner sig trygga och välkomna så att det blir så bra som möjligt under deras vistelse här på teatern.

Projektor av toppmodell
Arturo tar reda på vad de olika produktionerna behöver i teknikväg, hur scenografin ser ut och om de behöver låna någon rekvisita från teatern.
– Foajébarens scen är välutrustad när det gäller ljus och ljud. Och eftersom det har blivit allt vanligare med bild och video under föreställningarna är det fint att vi kan erbjuda en projektor av toppmodell. Jag kan också komma med egna förslag när det gäller scenbild och rekvisita.

Dagens Lunchteater spelas tisdag till fredag, ibland även på lördagarna.
– Jag tar emot på måndagen och lastar in allt. Då har jag tagit fram sådant de vill låna av oss och förberett för bilder och video. Allt som kan vara klart i förväg är gjort. Vi bygger och sedan är det dags för repetition inför föreställningen som startar klockan 12 på tisdagen.

En utmaning med tjocka manus
– Är det piano och sång kan jag slappna av. Då handlar det om att skapa bra ljud och justera ljuset efter låtarna. Är det en teaterföreställning är det svårare med ibland tjocka manus med många passningar som jag ska lära mig på kort tid.

Det mesta brukar rulla på men ibland är det något som inte blir som det är tänkt.
– Som den gången när en skådespelare skulle börja föreställningen och sången inte hördes inifrån kistan där hon var gömd. Jag fick helt enkelt kila upp på scen, lyfta på kistlocket och se till att hennes mikrofon fungerade igen. Detta hände framför publiken och blev lite pinsamt.

Lärt känna många
Genom åren har gästande artister och skådespelare ofta varit återkommande.
– Sven Angleflod, Eva-Britt Strandberg, Peter Harrysson, Anna Bromée, Marika Lagercrantz, Kristina Adolphsson och Mattias Enn för att nämna några. Det är många trevliga människor jag har fått träffa och lärt känna. Och det är det bästa med det här jobbet.

En del av skådespelarna och artisterna är väldigt rutinerade. Andra, som till exempel eleverna från Balettakademien som gör en musikalisk Lucia-föreställning, är mindre erfarna.
– Men de är samtidigt orädda och det uppskattar jag, att de bara ångar på.

Serverar lunchgästerna
Arturo får samarbeta med många olika personer, i olika funktioner. Restaurangpersonalen är förstås en viktig del i helheten.
- Vi fungerar mycket bra ihop och ibland hjälper jag till och med till att servera lunchgästerna.

Många lunchgäster kommer tillbaka, år efter år.
– Kontakten med publiken är fin. En del stannar också kvar lite efteråt och pratar med Marie och mig. Jag har förstått att det här med att gå på lunchteater är höjdpunkten i mångas vardag, säger Arturo, som nu är inne på sitt sjuttonde år som inspicient och tekniker för den populära lunchteatern.

Arturo är den bästa tänkbara medarbetaren! Med hängiven lust skapar han med ljus o ljud de bästa förutsättningarna för våra artister.

Marie Delleskog

2018-09-26
Text Ann Waldeborn
Foto Jonas Kündig