"Vi ger oss ut på olika utflykter i det musikaliska rummet"

Regissören Eva Bergman tackade ja till att regissera Fanny och Alexander på ett villkor, att hon fick ha med sina musiker.
– Och när hon frågade oss om vi ville vara med tvekade vi inte det minsta, säger Bernt Andersson, som är kapellmästare tillsammans med Bosse Stenholm, för den väl intrimmade sexmannaorkestern.

Musik i Fanny och Alexander, det är det väl inte så mycket av? Undrar vän av ordning. I filmen fanns ett grundtema hämtat från en pianokvintett av Robert Schuman. Den här versionen av Ingmar Bergmans verk är emellertid flyttad från tidigt 1900-tal till 1930-talet. Det placerar föreställningen i en intressant tid, ger mindre av högborgerligt kostymdrama och öppnar samtidigt dörren till jazzen.

I den med jazzmusiken väl förtrogna orkestern ingår, förutom Bernt och Bosse, Anders Blad, Daniel Ekborg, Per Melin och Stefan Sandberg. De känner varandra sedan tidigare och har spelat ihop i olika konstellationer. På Göteborgs Stadsteater har de tillsammans medverkat i Pygmalion, Driving Miles och Karl Gerhard, alla i regi av Eva Bergman.

– Eva fungerar som en musikproducent och är ganska djärv men vi har ett stort förtroende för henne. Hon har ju gjort så mycket där musiken spelat en stor roll, säger Bosse, som arbetat med Eva i 40 år.

– Hon har en egen vokabulär, som vi har lärt oss avläsa genom åren. Och det är en fördel när språket blir lite crossover snarare än musikteoretiskt, säger Bernt och berättar hur Eva ger instruktioner i ord som lättare, inte så tungt, uppåt, nedåt.

Redan i våras hördes julsånger och jazztoner från en av teaterns repsalar. Till kollationeringen i oktober, med alla som arbetar med produktionen, var grunden redan lagd.
– Så brukar vi göra tillsammans med Eva. Vi knådar fram musiken redan på ett tidigt stadium, säger Bosse.

Fanny och Alexander inleds med det traditionella julspelet på familjen Ekdahls teater. Det blir en magnifik start med i stort sett alla skådespelare på scen. Här slås tonen an för hela föreställningen.

– I vår uppsättning börjar vi med en ouvertyr och sist i den kommer det som jag döpt till Julkantaten. Jag läste manus, fick en idé och gick och funderade. Under förra julhelgen fick jag så en slinga i skallen och gick upp mitt i natten. Efter ett par timmar var den i stort sett klar, berättar Bernt.

Rakt igenom föreställningen fortsätter musiken att förstärka och binda ihop de olika scenerna. Slingor och melodier kommer igen på ett antal olika platser.
– Vi har till exempel Alexanders tema, som kommer tillbaka i olika variationer. Och 30-talet i kombination med tyskfödda Lydia Ekdahl, som spelas av Ulla Skoog, ger oss bland annat ingången till en tysk schlager, säger Bosse.

– Pjäsen innehåller mycket tidstypisk musik även om vi ger oss ut på olika utflykter i det musikaliska rummet, det blir till exempel både lite Bach och lite Schuman. Allt inom ramarna för det konstnärliga uttrycket, säger Bernt.

Foto Ola Kjelbye