BACKABLOGGEN

Här får du hänga med bakom kulisserna, via loger, verkstäder och kontor ända in till teaterns hjärta, scengolvet. Hoppas att du gillar!

    Höstens biljetter är släppta!

    Nu är biljetterna till höstens föreställningar släppta!

    Och vilka är höstens föreställningar, kanske du frågar dig. Wait no more, det är dessa:

    Malin Holgersson

    NAMN:

    Ungefär 19 stycken heter Batman i Sverige, någon heter Sväva och 301 964 personer heter Anna. Vad skulle du vilja heta?

    Tänk om alla bytte namn med varandra, om ingen hette någonting, eller om alla hette Ylva.

    Sång, dans och en nypa anarkism. En föreställning som vrider och vänder på ord, namn och normer. För alla som heter något

    Urpremiär 25 september 2015

    Av och regi Malin Holgersson, Scenografi Linda Wallgren, Koreografi Iki Gonzalez Magnusson

    Läs mer och boka

    Tereza Andersson

    A Clocwork Orange

    Den kultförklarade berättelsen om Alex och hans böjelser för njutningsfyllt ultravåld blir pjäs på Backa Teater. Nu handlar det om tjejer som slår. Hänsynslöst, beräknande och för att förnedra.

    Stanley Kubricks välkända filmscener möter Anthony Burgess originalhistoria. Autentiska fall från vår samtid gör allt verkligt. Det händer i Göteborg.

    Premiär 6 november 2015

    Av Anthony Burgess, Regi och bearbetning Tereza Andersson, Översättning Stefan Åkesson, Scenografi Sven Dahlberg, Kompositör Dan Andersson

    Läs mer och boka


    Inlägget är från 28 april 2015 .

    "Smart, Poste Restante!"

    Apokalypsen har fått ett otroligt fint mottagande. Publiken kommer ut med ord som "jag vill gå en gång till!". Även kritikerna verkar sugna på att testa igen. Backabloggen har samlat några av lovorden nedan.

    Foto: Ola Kjelbye

    Avdelningen för fysisk smärta

    GP

    "...världens undergång med teaterns hela allvar och magi."

    "När vi når fram till föreställningen i Poste Restantes respektin­giv­ande scenbild är anspänningen påtaglig. Vi gör det här med teaterns fulla allvar."

    "Och A konstaterar stolt: Det här vill jag vara med om igen!"

    Ljudeffekter ApokalypsenDN

    "Jag vet inte om idén är pedagogisk, psykologisk eller bara genial."

    "Vissa jobbade med färg, andra med musikinstrument eller tekniska effekter. Det var jätte­roligt och det dröjde inte förrän vi alla bidrog med idéer."

    "Apokalyps betyder ju avslöjande och det är verkligen vad som sker på Backa teater: ett lustfyllt avslöjande av teaterns hemligheter, med respekt och lyhördhet för sin unga publik."

    Avdelningen för kosmiska fenomenExpressen

    "Apokalypsen är en fantastiskt rolig, idérik och genomarbetad föreställning. "

    "Den här sortens processdrivna projekt är ofta klipska eftersom deltagarna förbereder sig inför Den Stora Finalen, i stället för att reflektera över de klokheter de under tiden klämmer ur sig. Vår ljudansvariga 10-åring funderade i en bisats över att det värsta som kan hända honom är att hans familj splittras, innan han återgick till att vara överexalterad över Backahoodien han under en timmes tid fick låna från teatern."

    Apokalypsen i antågandeBorås Tidning

    "I Poste Restantes Apokalyps är varje deltagare verkets själva mittpunkt. Mellanstadievarats nyväckta världssamvete och globala oro bärs tryggt i Backaskådespelarnas konkreta närvaro och guidning i själva teaterhantverket."

    "Vid premiärbubblet efter jorden undergång, känns det mer som ett Genesis. Vi har ju skapat. Smart, Poste Restante!"

    Inlägget är från 10 mars 2015 .

    Katastrofen är nära

    Var med och bygg det kaos som uppstår när månen färgas röd av blod, en magisk örn varnar om undergång och människorna biter av sig sina tungor!

    Foto: Ola Kjelbye

    Apokalypsen

    Apokalypsen

    Apokalypsen

    Apokalypsen

    Apokalypsen

    Inlägget är från 4 mars 2015 .

    Trailerinspelning Apokalypsen

    Trailerinspelning Apokalypsen

    Trailerinspelning Apokalypsen

    Trailerinspelning Apokalypsen

    Trailerinspelning Apokalypsen

    Inlägget är från 23 februari 2015 .

    Avslutning för lärarkursen

    I höstas startade vi vår lärarkurs, och i går hade vi det sista kurstillfället. Sedan i september har cirka 60 lärare träffats, sett, analyserat och diskuterat scenkonst.

    Att se scenkonst med elever kan vara givande och spännande, frustrerande och splittrande. Tillsammans med Backa Teaters informatör Erika Isaksson, som bland annat gör teaterns lärarmaterial, har gruppen skapat en plattform för fortbildning i, och om, mötet med scenkonst.

    Efter höstens och vinterns kurstillfällen, då de bland annat tittat på Ungdomen är deras sjukdom här på Backa Teater, men också Utanför boxen på Masthuggsteatern, tog vi med deltagarna bakom kulisserna.

    Först ut var dramaturgen Stefan Åkesson som berättade om hur han arbetar med manusförfattare, hur Backa Teater väljer ut de pjäser som ska spelas och hur man kan göra en gammal klassiker relevant idag. Han berättade även om vilken som var hans favoritreplik, bland de hanskrivit själv, och valde en från föreställningen 4018 dagar.Stefan och Erika i soffan på scen

    Efter Stefan kom scenteknikern Krister "Kritan" Nylander upp på scen tillsammans med Erika. Kritan förklarade hur de bygger upp scenerna utifrån en modell som scenografen kommer med. Allt på scen ska hålla för mängder av föreställningar - samtidigt som scenografin inte ska se klumpig eller överdrivet robust ut. Och som en extra finess ska allt helst få att packa ner hyfsat lätt, för det kan hända att teatern får gästspela i något annat land.Kritan och Erika i soffan på scen

    Kritan och Erika visar scenografimodell

    Avslutningsvis visade ljustekniker Tomas Fredriksson och ljudtekniker Jonas Redig hur man kan förändra, begränsa och förflytta scenrummet med olika enkla knep. Det blir tydligt att visa extremerna, även om det är betydligt mer finess och finlir när det kommer till ljud- och ljusdesign på föreställningarna.Tomas ska visa ljus

    Ett väldigt blått rum. hela rummet är fyllt av blått ljus

    Ett knallrött rum. hela rummet är fyllt av rött ljus

    Och ett sjukligt, grönt ljus som inte är särskilt smickrande. hela rummet är fyllt av grönt ljus

    Lärarträffen avslutades med en rundvandring på teatern. Här tittar alla på scenmodellen för Apokalypsen. rundvandring

    I verkstan klmdes det på den plast vår rekvisitaavdelning använder för att bygga ihop klor, fötter och näbb till en apokalyps-örn.

    Vi är jätteglada för att kursen kunde bli av och hoppas få möjlighet att genomföra liknande kurser även i framtiden!

    Inlägget är från 5 februari 2015 .

    Apokalypsen på besök hos mask

    Som en del av repprocessen med Apokalypsen går ensemblen runt till olika avdelningar på teatern och praoar. De ska bli introducerade i arbetet, lära sig några balla termer att svänga sig med och kunna sköta arbetet under en föreställning. I Apokalypsen kommer publiken att vara väldigt delaktig, och tillsammans med ensemblen jobbar alla fram jordens undergång – med hjälp av alla specialeffekter som är möjliga på en teater.

    När ensemblen praoade på maskavdelningen fick de skapa en egen mask, en egen sminkning, och skapa en skrämmande karaktär. Givetvis under tidspress – precis som i en maskörs vanliga arbetsliv.

    karin de Frumerie och Linn HIlda Lamberg.

    Gunilla Johansson

    Ove Wolf, Karin de Frumerie och Linn Hilda Lamberg.

    Linn Hilda och såren hon gjort på knogarna.

    Ove fixar till peruken.

    Anna Harling.

    Inlägget är från 23 januari 2015 .

    Releasefest och Parzivalkonsert

    Den 17 januari spelade vi den sista kvällsföreställningen av Parzival och firade detta med konsert i foajén! The Marble Fauns som gjort musiken till Parzival släppte alla originalversioner på ett trippelalbum(!) och konserten blev som en extended version av föreställningen.

    På scen stod självklart The Marble Fauns (Isak Eldh och Magnus Haglund) men även Backa Teaters egna musiker, skådespelare ur ensemblen, regissören Anders Paulin och poeten Lina Ekdahl som skrivit alla texter till Parzival.

    Föreställningen var mer än slutsåld, trycket var så stort att vi tog in extrabänkrader i salongen. Ändå var det kö och väntelista i foajén – men alla fick tillslut en plats.
    Direkt när föreställningen var slut fortsatte sista låten ute i foajén och konserten tog vid. Det var fri entré och efterinsläpp med plats för ännu mer publik.

    En unik kväll och ett mäktigt avslut för Parzival!

    Inlägget är från 17 januari 2015 .

    Revolution Poetry kommer hit!

    Revoultion Poetrys logga, en mikrofon som ser ut som en knuten näve. bakgrunden är svart, bilden vit.

    Äntligen kommer grymma och hyllade Revolution Poetry till Backa Teater!

    Den 24 januari kommer bli en fullspäckad spoken word-kväll med poeter från både Stockholm och Göteborg. Dessutom är det open mic och en chans att själv ta plats på scen!

    Revolution Poetry vann nyligen Nöjesguidens Stockholmpris med motiveringen " En rörelse lika vacker som stenhårt politiskt." och i somras ägde de hela Way out West när de stod på scen tillsammans med Linda Pira.

    Nu kommer de till Backa Teater, och mitt bland scenografin för Ungdomen är deras sjukdom kommer poeter bjuda på mäktig spoken word!
    Det är fri entré, så ta med dig dina kompisar och kom (i tid)!

    När: 24 januari
    Klockan: 19.00 – 21.00

    Line up:
    Nina Rashid
    Yodit Girmay
    Salih Bilic
    Lovisa Svanström
    Saman Faramarxi
    Nabila Abdul-Fattah
    Vic Vem
    Dj: Jazzy Mellow
    Konferencier: Revolution Poetrys konstnärliga ledare Nachla Libre

    Inlägget är från 16 januari 2015 .

    Hyllningar i årskrönikor

    Såhär i nyårstider brukar tidningarna göra sammanfattningar över året som gått. Backa Teater hyllas det här nyåret av både Sveriges Radio och Aftonbladet.

    Sveriges Radios Kulturnytt skriver såhär om Acts of Goodness:
    "De som lyckats bäst är ändå Mattias Andersson i "Acts of Goodness" på Backa teater, om tiggare, godhet och vårt Europa – på Backas egna alltid enkla men så drabbande vis."

    karaktär ur pjäs ligger på golvet

    Och Aftonbladet lyfter fram Rött kort:
    "Mitt i samtidens debatt om förhållandet mellan erfarenhet och rätt till berättelse kommer 11-åriga Leo med sin livserfarenhet och omkullkastar allt."

    "Leo" och Rasmus på pressbilder


    Inlägget är från 2 januari 2015 .

    Samlade recensionscitat

    För en vecka sedan var hela teatern mitt uppe i premiärfixandet, nerverna var på helspänn och förväntningarna höga. Nu, ett par dagar efter premiären av Ungdomen är deras sjukdom, har det kommit recensioner och kritikerna har mycket fint att säga om föreställningen.

    Både GP och Expressen trycker på hur viktig de tycker att den här föreställningen är just nu, ensemblen är imponerande och Anja Suša har levererat ytterligare en drabbande föreställning på Backa Teater.

    Nummer
    "Ensemblen spelar stort, med imponerande hög precision"
    "Skiktningen gör innehållet vasst och drabbande, precis som i Sušas lyckade uppsättning av 5boys.com på Backa härom året."

    Expressen
    "ensemblen gör det strålande"
    "vinterns mörkaste och viktigaste ungdomsföreställning"
    "Anja Sušas lysande regi"
    "föreställningen [skickar] en uppmaning åt oss att göra upp med vår smutsiga byk."

    GP
    "Backa Teaters djupt engagerade ensemble"
    "en av senhöstens mest intressanta föreställningar"

    Här kan du köpa biljetter till Ungdomen är deras sjukdom.

    Inlägget är från 11 december 2014 .

Gå till sida: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21.