Historik

Backa Teater grundades 1978, då vid namn skolteatern. På bilden ovan syns de som var med vid starten.

Gruppen startades av regissören Eva Bergman och skådespelarna Maria Hedborg och Ulf Dohlsten som en del av Göteborgs Stadsteater. Det var fjorton radikala entusiaster, mest skådespelare, men också musiker och tekniker.

Alla pjäser som har spelats på Backa Teater finns i arkivet

Alla pjäser som har spelats på Backa Teater genom åren finns under rubriken På scen. Bläddra genom att klicka på Arkiv.

Allas rätt till teater

Alla har rätt att få se teater oavsett var man bor och vilken bakgrund man har. Därför startades skolteatern och därför finns den kvar, som Backa Teater. Eftersom vi spelar för skolklasser i hela regionen blir det möjligt för många fler att komma till teatern. Dessutom spelar vi på kvällar och helger för allmänheten.

Redan vid starten spelades nyskrivna pjäser som tex Sprit, Uppdraget och Åtta år idag. Att spela nyskrivna, angelägna pjäser fortsätter vi med, det är en viktig del i vad som är Backa Teater.

Det var också tidigt som musik kom att spela en stor roll i våra uppsättningar. Idag har vi fem stycken anställda musiker som medverkar i de flesta av föreställningarna.

Bilden nedan är från föreställningen Sprit. Maria Hedborg syns på bilden.

Så fick vi vårt namn

Eftersom skolteatern inte hade något eget teaterhus flyttade vi runt på olika småscener i Göteborg. Vi spelade också pjäser ute på skolorna. En period var vi i Stenhammarsalen på Göteborgs Konserthus, en annan period i Backa Kulturhus.

Det var tiden på Backa Kulturhus som gav oss vårt namn: Backa Teater. Och det tog vi med oss när vi äntligen fick ett eget hus 1989 - en bultfabrik.

På bilden nedan syns Backa Kulturhus.

Backa Kulturhus

Bultfabriken 1989-2006

1989 flyttade Backa Teater in i en gammal bultfabrik vid Backaplan på 3017 kvadratmeter.

Fabriken

Fabriksmiljön satte sin prägel på Backa Teater och istället för att dölja de fabriksrester som fanns i lokalen, togs de in i utformningen av scenografierna.

I den stora lokalen fanns inget specifikt scenrum, utan det spelades teater överallt. Eftersom teatern bara var ett stort tomt rum kunde det byggas om hela tiden och till varje uppsättning såg det annorlunda ut.

Backa Teater åkte tidigt på flera gästspel, bland annat till Chile, Holland, Brasilien och Jordanien. Det var tydligt redan då att Backa Teater fyller ett behov, dels lokalt, men även nationellt och internationellt. 1997 utsåg regeringen oss till Nationell scen för barn och ungdomsteater under tre år.

Bilden nedan är från En Midsommarnattsdröm som invigde bultfabriken 1989. På bilden syns Anders Ekborg som Puck och Puck Ahlsell som Oberon.

Ny konstnärlig ledare

Med kritikerhyllade Eliza tog Eva Bergman farväl av Backa Teater. Hon hade varit konstnärlig ledare sedan starten 1978. Istället tog regissören Alexander Öberg över och var konstnärlig ledare under åren 2000-2006.

Det var mycket nyskrivna pjäser under den perioden, tex Hatten är din, Girlpower och Allebarnsland. I klassikern Cabaret byggde vi en nattklubb med ingång på husets skitiga baksida. Det fanns också plats för mindre uppsättningar som Vad gör jag här och Point Zero. Turkduvan knöt an till dansen och Hanin El Bahar gjorde vi tillsammans med Al-Harah Theater i Palestina.

Ett tag spelade vi fyra pjäser på olika ställen i scenrummet och en ute i foajén samtidigt, och vi åkte på gästspel till Ryssland och Estland.

Bilden nedan är från Cabaret. På bilden syns Gunilla Johansson.

Regnläckor och flagnad färg

Efter att ha fyllt "bulten" med teater i arton år var lokalen utsliten. Det regnade in på scenen och färgen flagnade. Teknikerna slet med lokalens omoderna teknik och skådespelarna fick ont i benen av det hårda betonggolvet.

Då kom beskedet att kommunen ville ge oss ett nytt teaterhus, anpassat efter våra behov. En före detta plåtverkstad på Lindholmen.

Nedan syns entrén till Backa Teater på Lindholmen.

Plåtverkstaden 2007-

Den 17 november 2007 öppnade Backa Teater där du hittar oss nu - en gammal plåtverkstad på Lindholmen, Hisingen, vid Göteborgs norra älvstrand.

Samtidigt fick vi en ny konstnärlig ledare, dramatikern och regissören Mattias Andersson.

Brott och straff-projektet

Mattias Andersson inledde sitt arbete på Backa Teater med ett stort projekt kopplat till Dostojeviskijs klassiker Brott och straff. Vi åkte ut i Göteborgs stadsdelar för att diskutera brott och straff med unga människor. Det blev sedan grunden till tre invigningsföreställningar; Dumstrut, Att döda ett tivoli och Brott och straff.

Ett hus av möjligheter

Den gamla plåtversktan är 90 meter djup, 22 meter bred och 14 meter hög. I denna lokal finns nu 161 ton smidesstål, 351 ton gipsskivor, 3 ton spackel, 4 600 liter färg, 76 km kablar, 2 km kabelstege, helt anpassat till ett teaterhus som fyller alla tänkbara behov.

På totalt 3 300 kvadratmeter ryms till exempel scen, repsal, musikstudio, kostymateljé, loger, verkstäder, smedja, mask- och perukateljé och kontor.

På bilden sedan syns scenen ovanifrån genom vårt nättak.

Vi fortsätter

Trots att vi geografiskt sett befinner oss i stadsdelen Lundby nu, så heter vi fortfarande Backa Teater. Vi fortsätter att bygga om scenen inför varje pjäs. Vi fortsätter att ha musik i våra föreställningar och vi fortsätter att sätta dig och resten av vår publik i centrum.

Och vi slutar aldrig att kämpa för allas rätt till bra teater.

Här kan du läsa om olika utmärkelser som Backa Teater har fått genom åren.